Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

26 november 2010

Da, njet, spasiba…

Japp en liten snabbkurs fick vi ta inför november månads stora äventyr. En liten helgtripp till Moskva!

Vi skulle hälsa på några kompisar som bor där, och jobbar på IKEA så klart…

Jag och Ellinor tyckte det var så spännande och uppförde oss som små änglar på flygplatsen och flyget, trots att vi inte hann sova någon middagslur. Den tog vi istället sent på dagen i taxin på väg til hotellet, men det var ändå inga problem att somna på kvällen efter så mycket spänning och intryck.

Vi käkade på lyxiga restauranger, tittade på turistattraktioner, köpte leksaker (japp de har Thomas tåget i Ryssland också!) och gjorde ett besök i en av Moskvas förorter – radhus a´la Ryssland i inhägnat område  -faktiskt riktigt trevligt och mysigt. Lite brittisk stajl över husen och sedan mycket svenskt med parkett och vitmålat och såklart IKEA inredning! Sedan var det dags för hemfärd igen. och då var jag lite trött och orkade inte riktigt mer. Fast ett sjysst lekrum på flygplatsen orkade jag förstås prova, en liten stund… Sedan var jag som en nyfiken apa, jag menar ängel, resten av resan hem…

IMG_3400

Var är flygplanet?

IMG_3404

Aah äntligen framme på hotellet! Efter en (gratis uppgradering till Executive suite med två rum och två badrum med utsikt över floden) så smaskade vi på den fina ankomstpresenten – frukt och lyxiga chokladpraliner i massor och…

IMG_3402

skumpa! Till mamma och pappa förstås.

IMG_3407

Efter en middag på hotellrestaurang med vita dukar och tända ljus busade vi runt ordentligt. Viktigt att göra sig kända så att alla på hotellet kommer ihåg oss… Mamma och pappa tyckte det var lite jobbigt med alla butiker med kristallfiguriner och fabergéägg – de såg ju så lekvänliga ut! Lugnast var de när vi försökta hoppa i fontänen…

IMG_3414

Karuselläventyr på stan!

IMG_3416

Kallt som … var det ute. Så jag och Ellinor passade på att knoppa in under ett par varma filtar medan pappa och mamma prompt skulle marschera över Röda Torget se på Kreml och allt vad det heter.

IMG_3418

När Moskvaborna inte går på parad så har de bilder på parader i naturlig storlek så att det alltid ska känns pampigt – mycket uniformer och stjärnor och musik…

IMG_3429

Vi hann förstås göra ett besök i Gorkij parken också. Där har de nöjen för stora som små, och många tåg i alla varianter! Jag lyckades tjata mig till att få åka ett av dem. Det visade sig att Ellinor för liten för att få åka (man måste vara minst tre år…) och pappa och mamma var för stora.

IMG_3433

Men som den modiga kille jag är så åkte jag iväg själv, im igenom tunneln och bort….

IMG_3435

Snart hörde dock mamma och pappa min förtvivlade gråt – läskigt! Pappa fick springa efter tåget och hämta mig… Alldeles själv bland folk som pratar ett språk jag inte förstår och jag inte ju inte se varken mamma, pappa eller Ellinor, bara kände hur tåget åkte längre och längre bort. Sedan ville jag inte åka mera tåg. Mamma och pappa försökte övertyga mig om att jag var modig som vågade åka iväg och försöka (samtidigt som de hoppades att de inte förstört mitt livs stora intresse).

IMG_3436

Men det var ingen fara – så fort vi kom ner i tunnelbanan ropade jag “titta – tåget!!! Och vilken tjusig tunnelbana!

IMG_3437

Och vilka rulltrapporr, man kunde knappt se början och slutet. Mamma erkände t.o.m. att hon var lite skraj första gången vi skulle åka i dem (nej det fanns inga hissar), så långa och branta och folk knuffades, tänk om hon tappat taget om vagnen. Jag och Ellinor njöt dock i fulla drag och skrattade så högt att folk vände sig om.

IMG_3440

IMG_3441

Hemma hos Micke, Lena och Rickard i en av Msokvas förorter fick vi smaka på hemlagade Blinjis – mm vi kan tänka oss att bo här också.

IMG_3445

På väg hem – i väntan på att få gå på flygplanet byggde vi med torn av jätteklossar.

IMG_3446

Trötta syskon som var mycket tacksamma över att mamma och pappa tagit med en liten dator fulladdad med Nicke nyfiken filmer.

Planet var förstås försenat en timme, så vi blev lite sena hem. Det fick bli Mc Donalds drive through till middag. YES – få en egen påse med pommes och kyckling och äppelbitar – att äta i bilen! Kan inte bli bättre enligt mig. Bara Ellinor somnade i bílen. och ville inte gå och lägga sig när vi kom hem (bara att få titta på Bamse fick henne att lugna sig..) trots att det var dagis dagen efter…Men det klarade vi galant att gå iväg till på morgonen utan gnäll.   Mamma och Pappa var så nöjda med oss att de har lovat att vi ska få flyga fler gånger!

Inga kommentarer: