Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

14 december 2010

Förberedelser…

December = snö i massor = bus utomhus och inomhus!

December = adventsmys, pyssel och bakande!

Här kommer en bildkavalkad över mina och Ellinors äventyr i denna snöiga julemånad 2010.

IMG_3462

Slut på slagsmålen om min stol vid matbordet… Nu har syrrans Stokkestol åkt ut och in kom istället… en kopia av min fina matstol från IKEA. Jag och pappa slet hårt för att syrran också ska kunna sitta ståndsmässigt vid julbordet.

IMG_3464

Och så här glad blev hon!

IMG_3475

Baka baka kaka tra la la la…

IMG_3473

Nej Ellinor det där är ingen sockerbagaremössa.

IMG_3500

En sockerbagare (eller tre) här bor i staden…

 IMG_3506

Det här blir ju så bra – och gott!

IMG_3509

Syrran vet hur man sköter kaveln. Hon är dock inte så bra på att dölja spåren – mycket deg försvann in i munnen… Okej på mig också… Lugnade oss bara tillfälligt när mamma påminde om boken där Nalles kusin åt för mycket pepparkaksdeg och …. Efter en stund sa vi dock bara “kräks” ti hi hi hi och fortsatte äta….

IMG_3519

Dessa är skapade av Ellinor – hon och pappa har samma humor. B-js  HA HA HA! Jag och mamma skrattade inte … (lika mycket i alla fall.)

IMG_3493

IMG_3494

Bio bio bio! Efter vårt allra första biobesök har vi tjatat och tjatat om att få gå på bio igen. Tvingat mamma att läsa Nicke nyfiken går på bio om och om igen. Till slut gav de med sig! Knattebio med Mumin – vad hände sen och Vem tröstar knyttet. Spännande, lite läskigt och gud så bra!

IMG_3487

IMG_3490

SNÖ!!

IMG_3530

Nya tuffa bilpulkan!!

IMG_3527

Mamma och pappa får nog faktiskt köpa en till. Den lilla … rackarungen till lillasyster envisas ju med att hon ska åka också och så skriker hon som en… Men den är ju min! Fast häromdagen lät jag henne åka hem på den efter att jag fått åka massor själv i värsta svarta pisten i Hammarbybacken med pappa. Hon blev så glad och då blev ju jag glad också!IMG_3536

Julkalas!! Alla kompisar från mammagruppen (som mamma kom med i när jag föddes) utom en lyckades i år samman stråla hemma hos oss för lite julmys en adventssöndag. Många vuxna, många barn (många av oss har nu också småsyskon) och mycket godsaker! Ellinor åt och åt (pappa kunde inte hålla räkningen på alla kakor som försvann ner – ja hon slickade tallriken för att inte missa några smulor…) Och mycket lek förstås!!

IMG_3540

Mmm vad gott! Alla hade bidragit med chokladbollar, pepparkakor, saffranslängd, goda ostar till pepparkakorna och chokladpraliner och glögg och skumtomtar och…

IMG_3545 

Efter fler timmars lekande fick de oss faktiskt att samlas allihop i soffan. Satt stilla gjorde vi oss också hur länge som helst kändes det som.. Andäktigt väntande…

IMG_3552

Yes julklappar till alla!

IMG_3555

Avslutningsvis vill jag bara säga – ni som tror att man bara får popcorn från kastrull på spisen, micron eller popcornmaskinen på biografen – nu får ni lära er något nytt. De kommer från himlen också! På vintern kommer det hur mycket popcorn som helst rakt ner på backen överallt – och de kan vara hur stora som helst! Och GODA!!!

Inga kommentarer: