Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

18 augusti 2008

Första övernattningen



I helgen sov jag och mamma över i sommarstugan för första gången. Pappa har sovit över ett par gånger tidigare men nu var det dags för oss också att inviga huset.

Morgonen inleddes med en sovmorgon, för mig iallafall. Jag hojtade till vid sjuför att väcka mamma och pappa, sedan somnade jag om. Har en del sömn att ta igen efter att inte ha sovit något vidare de senaste två veckorna. Ansåg att i lördags var en bra dag, även om föräldrarna bestämt att vi måste åka med nio-båten. Det slutade med att de fick köra fram bilen till porten och lyfta över mig direkt från sängen. Så jag fick åka i pyjamasen och dricka min frukostvälling i bilen. Kunde inte göra annat än att småskratta från det att jag blev upplyft till vi kom fram - heltokigt äventyr på morgonen!

Medan mamma och pappa jobbade på att måla, hänga stuprör och isolera taket röjde jag runt bland allt roligt. Jag hjälpte förstås till jag också - flyttade på stegar, lade verktyg på lämpliga ställen så att de skulle vara lätta att hitta och sorterade spik. Mamma och pappa kallade det för att osortera spik men de har bara inte förstått. Jag sorterade dem i mixade förpackningar, mer spännande så.

Fick inte vara ute så mycket eftersom det regnade en hel del. Men lite frisk luft blev det vid middagen på lördagkvällen då solen kikade fram. Eftersom det var ganska lerigt i backen ville jag ut på tomten och leka. Det ville inte mamma och pappa... För att hålla mig kvar på gruset framför farstun försökte de stänga av sidorna med hjälp av plankor och vagnen. Har jag inte bevisat förut att inget kan hindra mig från att komma dit jag vill? Finns inga rymningssäkra fängelsen för mig! Går det inte över, under eller på sidorna går det att ta sig ut rakt igenom...

På kvällen ställde vi upp min sköna resesäng. Mamma och pappa fick sova på isolering, med byggplast på och liggunderlag. De klagade inte men jag tror att jag drog vinstlotten, hade ju nalle och stjärna till sällskap i mitt mysiga krypin. Behövde ingen hjälp alls för att somna, kikade ut genom de stora fönstren på hur det blåste i träden och när lampan släcktes humm-hummade jag mig själv till sömns. Jag trivs verkligen på landet!

Inga kommentarer: