Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

04 augusti 2009

Jobb jobb och mycket bus

Väl hemma i Stockholm igen har vi varit mesta tiden i stugan. Bara några korta tripper in till sta'n för att proviantera och sanera oss (ingen dusch än).


Vi har jobbat hårt med spika och såga och elda mm. Vi har också ägnat oss mycket åt att upptäcka naturen. Jag har framförallt upptäckt många smultron, hallon och blåbär, mums mums.

Vi har förstås hunnit lata oss lite mellan varven också, måste ju vila ut ordentligt så att vi orkar med den långa hösten...

Här kommer min sommar i stugan i lite bilder.

Hur var det nu med stegar mamma och pappa? Har ni glömt att jag kan klättra upp lätt som en plätt? Tydligen, för en dag hoppade mamma högt när hon såg mig stå högst upp och balansera utan att hålla mig i med händerna... Grannarnas kommentar lite senare (som observerade på avstånd): Han är lite intensiv va'?
Städning av tomtägarföreningens sjöbod innebar att alla vuxna stod och skvallrade medan jag slet som djur... Tur att jag fick hjälp av grannens hund i alla fall.
En dag kom farbror Magnus och Katja ut på besök. Då fick jag lära mig att är det soligt ska man som kille jobba utan tröja, annars kan man få bonnbränna och det vill jag ju inte ha. Eller.., vet inte riktigt vad det är men som pappa och Magnus gör så gör jag!
Hårt arbete med att bära byggmaterial och pinnar till förrådet samt att elda mycket ris var det som gällde för dagen. Här undervisar Katja i konsten ryskt svedjebruk (ni ser henne kanske inte men hon står mitt i rökmolnet (det är det som är konsten). Jag var också jätteduktig på att elda och kastade alltid mina pinnar på minst en meters avstånd.
Sen var vi tvungna att doppa oss i havet för att bli av med svett och röklukt. Eller, Magnus och Katja badade. Pappa var tvungen att jobba lite mer (sa han i alla fall, men jag har hört rykten om att han är en badkruka) och mamma hade glömt badkläderna i sta´n... Jag doppade i alla fall tårna innan jag kom fram till att det var skönare under en handduk.
Diska är ju jätteskoj, särskilt när man får stå utomhus och blaska hur mycket man vill! Förstås inte varför vuxna tycker att det r så tråkigt.
Jag övertalade pappa att göra lite nyttiga saker vid stugan också, inte bara en massa spikande och målande på huset. En sandlåda är ju ett måste!
Inte stor men den är min!
Rutschkana stod också på önskelistan. Man tager vad man haver...
Gungan som vi fick av en granne förra året sattes också upp, till glädje för både mig och Ellinor. Ja jag är en toppenbrorsa så den fick hon låna. Jag såg också till att mamma inte var för mjäkig utan att syrran fick riktig fart och luft under baken, och se så glad hon blev!
Det är inte bara mamma och pappa som kan snickra. Här har jag ett tips till Martin Timell och Ernst; köksskåp behöver många spikar - jag menar mååånga, för att man ska ha riktig nytta av dem.
Smultronjakt i djungeln. Nej då det är bara vår så kallade skogstomt. Ibland stod mamma på altanen och ropade på mig; Sylvester var är du, visa dig. Så då fick jag sträcka upp en hand över gräshöjd så att hon skulle se att jag fortfarande var kvar på tomten.
Rör inte mina smultron! Den som tar smultron ur min mugg får räkna med att jag klättrar upp på dem, stoppar in fingrarna i deras mun och tar tillbaka smultronen, så det så! Sen kan jag vara snäll och bjuda men det är jag som bestämmer när och till vem.
Putte i blåbärsskogen.
Mycket jobb med hus och trädgård krävde små pauser ibland. Då satte jag mig gärna med min favoritbok om Thomas tåget. Den kan jag läsa om och om igen...
Här läser jag för mamma som tog sig en välförtjänt paus i hängmattan. Hon tycker också om att höra om (och läsa om ) Thomas om och om igen...
Ibland lekte jag med min nya kompis Matilda som bara är tre dagar äldre mig och vars mormor bor nära oss. De har massor av leksaker och är jättesnälla.
Syrran tog sig gärna en paus vid poolkanten efter sin idoga krypträning.
Ibland tog vi av oss kläderna och svalkade oss i vattnet, så skönt!
Men vad arg man kan bli, bara för att jag tog hennes solhatt...Den brukar hon ju själv ta av jämt.
På kvällarna åt vi jättegod mat. Alltid grillat, har ännu ingen spis men grillat är ju aldrig fel. Mina favoriter denna sommar; helgrillade majskolvar som man kan gnaga på och skedvis med barbecue-sås!
Favoritminnen från denna sommar (förutom smaken av helgrillad majs, vilda smultron, vildhallon och blåbär); mysiga kvällspromenader med hela familjen. Här med mamma på strandkanten vid havet. Jag vet, sommaren är långt ifrån slut än men detta kommer jag drömma om i vinter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad härligt ni ser ut att ha haft det! Kul att det går framåt med stugan och att ni kan bo där nu. Snart vill Alfred träffa Sylvester och leka! Kramar från oss.