Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

18 mars 2010

Skrivarhud

Apropå Ellinors sista läkarbesök så kom jag på att jag glömt att berätta om mitt eget läkarbesök hos allergimottagningen i slutet av januari.

Jag har alltid haft ganska känslig hud, fick utslag av vissa blöjsorter när jag var pytteliten, reagerade med blaffor när jag blev myggbiten etc. I höstas (med början i augusti ungefär) så har jag haft återkommande problem med nässelutslag, klåda och håravfall på huvudet. Jag fick därför en remiss till allergimottagningen på Södersjukhuset. Dagen efter att vi kommit hem från Dubai var det dags, och då hade jag rejäla utslag som kliade som tusan (antagligen efter all sand som fastnat i min solskydds- och baddräkt), mina hårlösa fläckar på huvudet var dock borta.

Doktorn behövde i princip bara titta på mig så sa hon hmmm och en annan läkare tog en pinne och drog på min hud och så sa båda i kör: jaha det var det vi trodde så fort vi såg Sylvester!

De konstaterade att jag har en hudåkomma som kallas skrivarhud (dermografi). Den tillhör samma grupp som nässelutslag (Urticaria-familjen) och det är inget farligt. Vid behov kan jag få anti-histamin för att lindra besvären. Jag har helt enkelt extremt känslig hud, kan vara bättre och sämre i perioder särskilt när jag har nedsatt av immunförsvar t.ex. av en förkylning. Min hud reagerar framförallt på yttre påverkan med eksemliknande utslag. Förhoppningsvis växer det bort med åldern (det gör det för de flesta) annars kan jag bli en av dem som får vända (under)kläder ut och in eftersom sömmarna skaver så att man kan bli tokig… Varför jag tappar hår vet de dock inte, men gissningsvis kliar det så mycket att jag sliter mitt hår…

Dagen efter besöket (typiskt va`), hade jag en stor kal fläck mitt på huvudet mitt i virveln! Pappa skrattade, lite bistert, och sa: jaha ja nu börjar han i alla fall bli lik sin pappa.

IMG_6008

Är det verkligen jag som sliter mitt hår? Eller är det Ellinor som blivit stor och stark som överfaller mig när jag sover?

IMG_5980

Hjälp!

IMG_5926

Men hallå, jag skulle ju krypa igenom bokhyllan först!

IMG_5989

IMG_6011 

IMG_5960

Oftast har vi det dock så mysigt, en rejäl kram så ligger hon still hos mig och bara är är världens härligaste lillasyster.

Inga kommentarer: